Lekasjestrøm i TN anlegg

Hei,

Er det noen som har erfaring med lekkasjestrøm i TN nett? Har målt med strømtang i en hovedfordeling med en 800A hovedbryter. Der måler jeg opptil 5A lekkasjestrøm i jordleder. Er dette normalt? Finnes det en måte å beregne dette på?

Helt normalt med "naturlig" lekkasjestrøm slik du beskriver.Ved høy impedans i feilstedet vil dessuten ikke feilstrøm til jord kobles ut av overstrømsvernet i kretsen.

Beregning er relativt komplekst, og måling gir uansett "fasiten".

"Naturlig" lekkasjestrøm kan vurderes ut i fra god kjennskap til installasjonen og tilkoblet utstyr. Vanlige kilder til lekkasjestrøm er f.eks. lysarmaturer og varmekabler.

Små feilstrømmer, grunnet jordfeil med høy impedans i feilstedet, lar seg vanskelig beregne. Her er det mange ukjente, og vanskelig å definere nødvendige forutsetninger som må legges til grunn.

Det bør benyttes jordfeilovervåking i TN-installasjoner, men normen krever ikke dette. For at en slik løsning skal fungere må det settes deteksjonsutstyr desentralisert i store installasjoner, altså ikke i en stor hovedfordeling, men i hver underfordeling.

Hei.

Takk for svar. Da fikk jeg bekreftet det jeg tenkte rundt lekasjestrøm i TN nett.

Om du har info på en metode for utregning tar jeg gjerne imot info om den. Har et behov av å forklare dette for en kunde. Og synes at "sånn er det bare" blir noe tynn forklaring.

mvh

Pål

Takk for utfyllende svar. Da har jeg litt mer "kjøtt på beinet" i forhold til å forklare for kunden.

Mvh

Pål