Nippel til Emerson 781S smart antenna

Hei :) Vi sliter litt med å finne riktig nippel til Emerson 781S smart antenna. Vi skal bruke kabel RADOX OFL SFR 2X2X0.75(i) for power og modbus. Siden antennen tar to Ex i kretser tolker jeg reglene slik at man ikke kan bruke en vanlig industrinippel men må ha en med Ex godkjenning. En plastnippel medfølger, men jeg tror denne må bytte ut (?). Skal installeres offshore. Jeg ser på disse alternativene: PF8041200E og F7441200E. Er jeg inne på noe da? Hvis ja finnes det tilsvarende som er utbredt brukt i Norge og enkelt å få tak i?

Etter 2024-utgaven av NEK EN 60079-14 er kravene knyttet til koblingsbokser og kabelinnføringer i Ex i-sammenheng lempet. At du har 2 kretser utløser ikke automatisk et krav om beskyttelse tilsvarende Ex e, slik man vanligvis tolket ordlyden fra forrige utgave.

Så lenge antennen du skal montere er merket Ex i og ikke Ex e så er det naturlig å anta at du kan bruke den kabelnippelen som fulgte med produktet, så lenge den passer til kabelen du har valgt.

Helt enig Dag Ivar, vil bare presisere at det fortsatt er viktig å opprettholde IP-grad for området utstyret er installert i, så det ikke blir kortslutning mellom forskjellige signaler.

NEK EN IEC 60079-14:2024

6.14.12.1

"..The installation shall ensure that the ingress of moisture or dust cannot impair the separation between separate intrinsically safe circuits, or between intrinsically safe circuits and non-intrinsically safe circuits…"