Omgivelsestemperatur mellom bad og gang

Hei

Jeg har nettopp fått badet mitt oppusset sammen med sikkert 100 andre leiligheter i borettslaget. Jeg så at elektroleverandør hadde brukt to kretser på16A i en 5leder kabel. Derfor spurte jeg om utregning på disse kablene. Under ligger gitt svar:

"Installasjonsmåte 42 i hulrom i tak eller vegg.

Referansemåte B2. Strømføringsevne 19,5A. Korreksjonsevne for temperatur 25 grader 1,06. Korreksjon for 2 kurser i samme rør 0,8. Totalt 19,5A.

19,2<19,5 "

Jeg ser at de har brukt omgivelsestemperatur 25 grader på en kabel som går i veggen mellom bad og gang. Er dette korrekt? Er det noe regelverket sier om omgivelsestemperatur for gitte rom? Ser for meg at denne veggen fort kan gå over 25 grader på grunn av badet? Hvis dere mener dette er feil, hvordan skal jeg gå frem?

Regelverket beskriver ikke omgivelsestemperatur i ulike rom. Dette er det opp til utførende virksomhet å vurdere.

Min vurdering er at installasjonen du beskriver uansett er innenfor kravene i aktuell forskrift og norm. Avgjørende her er at reduksjonsfaktor for grupper av kurser bygger på 100 % kontinuerlig belastning, noe som nesten aldri er tilfellet.

Det avgjørende er at elsikkerheten blir ivaretatt!

Elektrorelatert regelverk ble endret i 1999, fra å være rent regelstyrt til å bli rammestyrt med en overordnet forskrift (FEL), som viser til normer (blant annet NEK 400) som innfrir forskriftens krav. Det er lagt opp til at prosjekterende skal gjøre egne vurderinger.

Thomas, du tar feil i din påstand om at regnestykket ikke hadde gått opp uten 25 grader omgivelsestemperatur.

Strømføringsevnen bygger på 3 forhold:1) Rett valg av referanseinstallasjonsmetode, her B2, og jeg legger til grunn at dette er riktig vurdert.2) Korreksjonsfaktor for temperatur.3) Reduksjonsfaktor for mer enn en kurs.

Korreksjon for temperatur utgjør 6 % høyere strømføringsevne, mens reduksjon for 2 kurser utgjør 20 %.Som nevnt kan denne reduksjonen vurderes opp i mot normalbelastningen for kursene, og kan her settes langt lavere enn 20 %.

Selv ikke vaskemaskin og tørketrommel i jevnlig brukt vil medføre noe problem, relatert til effekt- og energiforbruk fordelt på de to kursene her.

Faktor på 0,8 kan justeres i henhold til de driftsforhold som eksisterer, som beskrevet i merknad til avsnitt 52B.4.1 i NEK 400:2018.

Vaskemaskin tar kun full (påstemplet) effekt i korte perioder, og det samme gjelder varmekabel og uttak i stikkontakt. Tørketrommel har full effekt i en noe lenger periode, men hvis du sjekker merkeskiltet på tørketrommelen (og det samme gjelder forøvrig vaskemaskinen) vil du se at maks effekt er langt under "kritisk" område.

Tonen i denne diskusjonen er i ferd med å utarte, og jeg stopper denne tråden her. Om du, Thomas ønsker en prat om dette kan du ringe meg på 974 28 812 etter kl. 18 i dag (og ikke etter kl. 21 :-).

Det er nettopp det som er omtalt lenger opp i tråden :-).

Tillegg 52B i NEK 400 skal være ivaretatt, og som beskrevet i mine tidligere innlegg vil dette være tilfellet her.