Jeg har et spørsmål vedrørende omregning av forbruk mellom DC og AC. Vi benytter 5000A på 750DC og ønsker å vite forbruket på 10,6Kv AC siden. Vi regner ikke med tap i transformatorer eller noe annet, kun rått regnet over.
Her gjelder generelt beregningsgrunnlag for AC og DC.
DC: 5000 A og 750 V gir P = 3,75 MW.
AC: 10,6 kV og P = 3,75 MW (ikke tatt med tap som virkningsgrad og effektfaktor) gir I = 204 A. Om man tar med tap blir strømmen på AC-siden noen titalls ampere høyere.