Plassering av overbelastningsvern i leilighet

Har en leilighet der sikringskapet er plassert ute i gangen. Etter ny installasjon har jeg lagt opp ny kabel fra skap i gangen, inn til leiligheten der det vil være ett nytt skap. Vil det være greit å plassere OV og jordfeilbryter i skapet i gangen, for å så sette opp en lastskillebryter i skapet inne i leiligheten? kabel som som er lagt er en PFXP.

har lagt alt inn i Febdok å alt virker greit der, men fremdeles usikker.

Der skal gå fint det.

Men skjønner ikke helt behovet for jordfeilbryter i gangen. Du bruker PFXP dobbeltisolert kabel. Utfør alt dobbeltisolert frem til jordfeilautomatene

Selv hadde jeg kanske hatt måleren ute i gangen også, og dermed hatt et lite skap inne i leiligheten.

Hva med selektivitet imellom OV og Lastbryter. Vanlig er å trappe 2 vernstørrelser ned, på etterkoblet (nedstrøms vern) . Er det ikke vanlig å bruke først OV (MCB), deretter på underfordeling gå for RCBO , kombivern . Kombi vern har JFV + OV i samme boksen, blir mindre kostbart .

Ved klasse II fordeling skal det legge ut på første jordfeil, ha dobbel isolasjon, utjevningsjord, og det er høyere toleranse for Overgangsmotstand til jord, ved skap klasse II. Ra = 1600 ohm ! når berøringspenning er Uc = 50V. og jfv er på 30mA .

Ra = Uc 50V / 0.03A = 1666 ohm maks tillatt mot jordelektrode.

Må spørre da, siden jeg leser til eksamen , hva er vernstørrlsene ? På OV og Lastbryter. Nyskjærrig .

Jeg mener at hvis OV (MCB) i hoved tavlen er 63A . Burde underfordeling ha kombivern (RCBO) på 2 vernstørrelser mindre, omtrent 40A . montørboka side 153 - 156 .

her er et utklipp fra eksamens arket mitt kanskje relevant ?

RCBO : RCCB + MCB kombivern

DS-block ABB. PKNM, x digital dRBM (med varsling) . FRBdM, FRBmM, FRBm6 Eaton .

i60C (RCCB 3fas), iDPN H Vigi (1-2 fas) Schneider .

ICN/ICU = 6kA -10kA . IN = 2-40A . I delta N = 30mA 300mA .

Ra * I delta N < 50V . NEK 411.6.1.01

Amatør begrep : strømbegrensende vern, overstrømsvern,

Type AC = for AC .

Type A = AC, DC ripple (puls). For nettspenning på SELV PELV, 1 fas elektronisk last .

Type B = AC,DC ripple, Støy (multifreq) . 3 fas likeretter. EV elektrisk bil lader .

Type F = AC, DC og støy. Vaskemaskiner og frekvensmodulasjons last.

Type G = tidsforsinket utkobling minimum 10ms, for kortvarig jordfeil

Type S = tidsforsinkels på 40 600ms for at «etterkoblet» RCCB skal få til til å koble ut .

Type Frostsikker = -25C

jordfeilbryter i gangen er bare på grunn av at det allerede er i skapet fra før. Alt er utført dobbelisolert. Lastbryter som blir montert i skapet inne er også på 40A. Tanken med denne var at den beskytter kabel mot kortsluttning og brukes for å legge skapet dødt. Måler er også plassert i gangen.

Trenger ingen lastbryter.

Her er det noen meter fra ny og gammel fordeling. Da er det en smal sak å gå til gangen å slå av strømmen.

Men er ryddig med lastbryter. Spesielt om for anliggende fordeling er i kjelleren.

Ville fjernet jordfeilbryteren.

Tror flere her tuller litt med lastbryteren. Den inneholder ikke noe vern, verken for overlast eller kortslutning. Den er bare en manuell bryter.

Lastbryter er bare en manuell bryter uten vern, OK . Min feil å blande inn selektivitet ! I praksis er installasjonen din en bryter i et eget skap .

grunnen til misforståelsen er denne . Vi monterer mange el-bil ladestasjoner og der er det brytere i fordelingen som heter NSX 160N en til hver lader, jeg trodde dette var Lastbryter ... Inntakskabelen går inn på en NSX 400N .

link : NSX 160N : https://www.schneider-electric.com/en/product/LV434563/circuit-breaker-compact-nsx160f---micrologic-2.2-ab---160-a---4-poles-4d/?range=1887-compact-nsx&node=12069421919-circuit-breakers

PS (denne ligner men den heter NSX160F, fant ikke den jeg lette etter, selv etter en halvtime!)

link2 NSX 400N: https://www.schneider-electric.com/en/product/LV432694/circuit-breaker-compact-nsx400n%2C-50-ka-at-415-vac%2C-micrologic-2.3-trip-unit-400-a%2C-4-poles-4d/

PSS (Veldig rotete internett side, og fant ikke det jeg leita etter.)

Har jobba i høyspent og selvsagt, Lastbryteren er der bare grove kniver som legger inn og ut manuellt (men også ved fjernstyring fra Driftsentralen), knivene er enten i friluft eller vakuum anlegg eller SF6 anlegg. Det er selve HS sikringene som tar kortslutningen .

Forskjell på Brytere .

https://electrical-engineering-portal.com/disconnectors-load-switches-switch-disconnectors-cbs

ok, siste spørsmål. Hva er modell nummeret eller link til Last bryteren din ?

her er lastbryteren Som ble brukt.https://webshop.elektroskandia.no/nor/categories/INSTALLASJONSMATERIELL/Brytere/Brytere-for-DIN-sikringsskinne/Lastbrytere/Lastbryter-IS-40-2-%28ZP-A40-2%29/p/1460822