Trefase IT lading - Easee

Hei!Da har NK64 kommet med avklaringen rundt trefaselading på IT-nett!

Tolker det slik at trefaselading er lov så lenge laderen er konstruert for det og produsentens anvisninger følges? Enig Hans Olav?

https://www.nek.no/standarder/faq/Avklaringen har ID:10840

Jeg er enig i din forståelse EL.

Hei.

Her mener jeg det er det viktig at NK 64 lager en tolkning snarest mulig, for om produsent og NK 69 leder, tolker dette forskjellig, så vil jeg påstå at denne løsning ikke kan monteres videre uten at dette er avklart.

Og i verste fall om dette fra Gjøby blir stående bør alle slike anlegg omgjøres til enfaslading fordi om dette Gjøby forteller med at N-pinnen skal være for nøytral, altså ikke for en fase men at det her kun er det gjort et unntak i 722 som beskriver enfaselading fase til fase, det vil si enfaseladingen vi har på det norske 230 V IT-strømnettet. Er det ikke enfase-lading, skal ikke N-lederen være en faseleder, da skal den være Nøytral.

Så selv om el-foretak mulig kan erklære samsvar med NEK 400 basert på produsentens informasjon om løsning så vil denne løsningen inntil NK 64 endrer teksten i NEK 400 uansett være en ulovlig løsning pga teksten på at N leder skal være N leder med et unntak dersom enfas lading.

Denne oppståtte problemstilling tror jeg mer eller mindre 100 % av bransjen venter på en nærmere avklaring, det er montert mye slike løsninger alt men mest privat vel og merke.

Det viktigste er hva som faktisk skjer. Ikke en tolkning den ene eller andre veien.

Ut fra hva jeg skjønner så er dette fra Easee en grei løsning.

Hei!

Interessant tema, fikk flere mails fra div. firma om denne artikkelen på TU.no, så bra dette blir tatt opp og klarert. Måtte bare poste denne for å se hvordan andre tolker denne. . =)

Ble litt interessert og kjøre en runde på google. (Har dessverre ikke tilgang til alle standarder o.l.) men, fant en artikkel som henviser til gjeldende standarder og som forklarer hvordan mennekes (type 2) pluggen fungerer.

Ut fra denne artikkelen, er dette standardisert i IEC 62196 og IEC 61851-1. Og ut fra dette og svaret fra eease kaster jeg litt stein i glasshuset og påstår at enn skal se bort fra 400V merkingen og bruke 230V merkingen ved tilkobling av 3x230V. (på like linje med å koble til f. eks en kompressor, der det i praksis er kun styrestrøm og stjerne/trekant kobling som er forskjellen på 230/400V) Dermed eksisterer det ikke noen N-Leder?

Og "ut fra" type-2 kontakten på ladeboksen, anses dette som en del av bilen eller den faste installasjonen? Gjelder fortsatt kravet nevnt over mtp. bruk av N-lederen her?

Presiserer her at det forutsetter at N-leder er under overvåking og strømtrekk iht. kabel/bil og styres av CP signalet. (som er forklart i artikkel). Sendte faktisk Mail til Mennekes for noen dager siden for å høre hva de har å si til dette.

Blir spennende og se hva de kommer frem til, og helst litt fort. Monteres vel en del slike hver dag. Har selv montert 10-15stk med 3fas......

Link til artikkel: https://de.zxc.wiki/wiki/IEC_62196_Typ_2

Er det noen som har spurt bil fabrikkene om deres biler er beregnet for å ladde på 230V IT?

Det var noen som sa at Volkswagen bla. ikke anbefalte dette.

https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542

Lurer litt på om denne saken har tatt en noe underlig vending. Elbilladeren er vel bare på en måte en fasilitet. Hva sluttkunde evetuelt kobler til her, er vel vanskelig for installatør å kunne holde styr på. folk bytter ofte bil for tiden. Og hva med ladere for offentligheten ( kjøpesenter etc) eller er det slik å forstå at installatør har ansvaret for bilen også. (Om det tok fyr i ytterste konsekvens)

Det er vel ikke installatøren sitt ansver hva kunde plugger i stikkontakten i stuen sin heller, eller er det vel?

Jeg tenker at så lenge laderen er montert i henhold til produsentens spec og sikret med ditto sikring. Så må bilprodusenten ta ansvar på sin side.

Konklusjonen på denne lange tråden her og på TU er vel standardene, eller mangel på sådanne, som er hovedproblemet.

Tror problemet her er at installatøren står ansvarlig for at stikk (elbillader) er koblet etter standarden angitt. Er litt som å sette opp en 3x16A9h (blå) kontakt siden det er det kunden har på bormaskinen sin. Når nettet er TN-400V.

For la oss ikke overkomplisere dette. Elbilladere er bare en avansert stikk.Ingen fornuftig fagmann hadde montert 230 stikk på 400-anlegg. Uansett hva produsenten hadde skrevet i sin dokumentasjon.

Det er noe med FEL, forutsatt bruk, som gjør at vi må vite hva uttaket skal brukes til. Dersom sluttbruker ikke har elbil, eller vet hva slags bil som skal tilkobles så kan en vel ikke tilkoble laderen for 3 fas it etter bilprodusentenes uttalelser i TU.