Noen spørsmål ang. utjevning av sluk på bad. IT nett uten tjømemuffe i begge scenarioer:
- Ved renovering av bad, vil det da være krav til utjevning av sluk hvis sluk og rist er av plast + gulvbelegg?
- Vil det være behov for utjevning av sluk når det er plast rør og plast sluk/ rist og støpejernsrør "lenger ned i systemet"
Er det slik at sluk/rist stort sett alltid leveres med tilkobling for utjevningsforbindelse. Har sett litt på montasje-anvisninger på forskjellige sluk. eks joti uten at det blir beskrevet noen steder.
Beskriv gjerne erfaringer. Har aldri vært borti dette før...
Om dagens krav må følges ved ombygging/endring er omtalt i Elsikkerhet nr. 78 (føringer fra DSB).
Min forståelse er at avløpsrør av plast, alternativt alle slukrister, skal utjevnes for en IT-installasjon.
Dette bygger jeg på avsnittene 823.411.3.1.2 og 701.411.3.1.2.301 i NEK 400:2022.
Jeg har ikke selv koblet utjevninger til slukrister, men har forstått på andre at dette er en ganske krevende “øvelse”. Om det er mulig å få til en “Tjøme-muffe” er nok dette å foretrekke.
Jeg kjenner ikke til om det bare er spesielle slukrister som er tilpasset utjevning, men dette bør produsenter av slike kunne avklare.