Dimensjonering kurser

Hei!

Satt litt med en oppgave hvor det skal dimensjoneres kurser i en bolig. Jeg kan huske å ha gjort den manuelle utregningen på fagprøven for mange år siden.
Krav 1, behov, vern og kabel passer sammen, Ib<In<Iz
Krav 2, sikre at kabelen tåler vernets I2, I2<1,45*Iz
Videre gjaldt kravene utregning av spenningsfall, største kortslutningsstrøm, minste kortslutningsstrøm og krav til gjennomsluppet energi. Mener jeg regnet på krav 1-7.

Finner jeg en oversikt i NEK over alle kravene som stilles til vernet?
På krav 2, hva representerer 1,45-faktoren? Dette har vel ingenting med vernets karakteristikk å gjøre (I2 for C-kar, 1.45xIn)?

Mvh
Elektriker 4

Det finnes hjelpebøker som kan gi svar på mye av dette. Montørhåndboka og Installasjonsguiden kan gi god hjelp.

Når det gjelder krav så kan du sjekke ut FEL §20-§30: https://lovdata.no/dokument/SF..., tror ikke det finnes noe sjekkliste i NEK'en.

1,45-faktoren du henviser til gjelder for generelle elektriske installasjoner, og er beskrevet i 431.3.1.

For boliger er det ett tilleggskrav som er beskrevet i 823.431.3.1:

Fant denne listen i jakten på svar. Virker til å være hentet ut fra en faktisk liste med krav:
Dimensjonering av boligkurs:
Krav 1 - Krav til at behov, vern og kabel passer sammen
Krav 2a - Krav til å sikre at kabelen tåler vernets I2
Krav 3 - gjelder ikke bolig, gjelder PVC-kabler med små tverrsnitt < 4mm2
Krav 4 - Krav til maks spenningsfall
Krav 5 - Krav til utkobling av største kortslutningsstrøm
Krav 6 - Krav til minste kortsluttningsstrøm
Krav 7 - Krav til gjennomsluppet energi

Vet ikke om listen stemmer eller ikke. Ville gjerne sett hva det refereres til. Om det eneste man skal forholde seg til er FEL §20-§30 ser jeg at krav 4 kan jamføres FEL §27

§ 27.Beskyttelse mot spenningsfall i forbrukerens anlegg
Anlegget skal være planlagt og utført slik at spenningsfall i anlegget ikke er til hinder for at utstyret får den spenningen det er beregnet for.

Men som mange andre krav i FEL finnes det kanskje en utbrodert beskrivelse av hvordan man oppnår dette?

Leser under 431.3.1:
- strømmen som sikrer utkobling av vernet innen en fastsatt tid, I2, er mindre enn eller lik kursens strømføringsevne multiplisert med en faktor 1,45, dvs I2 < 1,45 * Iz

Det oppgis bare som en faktor uten videre forklaring.