Hei jeg lurte på om det er noen forskjell på sluttkontrollen man utfører på TN nett iforhold til IT nett? når jeg skal måle kortslutningstest på TN nett er det Ik1pmin jeg skal finne da og eventuelt hvordan gjør jeg det med en euromaster?
Ja, det er faktisk noen viktige forskjeller mellom sluttkontroll på TN- og IT-nett, både i hva man måler og hva man vurderer. La oss gå gjennom det steg for steg:
1. Forskjell mellom TN- og IT-nett ved sluttkontroll
| Punkt | TN-nett | IT-nett |
|---|---|---|
| Jordingssystem | Nøytralpunktet er direkte jordet (TN-C, TN-S). | Nøytralpunktet er isolert fra jord eller via høy impedans (IT). |
| Kontroll av jordfeil | Jordfeil gir normalt stor strøm – lett å oppdage og måle. | Jordfeil gir liten strøm – vanskeligere å oppdage, krever ofte isolasjonsovervåkning. |
| Kortslutningsmåling | Måler effektiv kortslutningsstrøm for å kontrollere at vern og ledningsnett tåler feilen. | Kortslutningstest er mindre relevant; man fokuserer på isolasjonsmotstand og spenningsfall. |
| Mål på sluttkontroll | Jordfeilstrøm, kortslutningsstrøm, kontinuitet, isolasjonsmotstand. | Isolasjonsresistans, spenningsfall, kontinuitet, funksjonstest av isolasjonsovervåkingsenhet. |
Så ja, i praksis vil sluttkontrollen på TN-nett ofte inkludere kortslutningsmåling, mens på IT-nett er det mer fokus på isolasjon.
2. Kortslutningstest på TN-nett
Når du måler kortslutning på TN-nett, er det vanlig å beregne Ik1pmin, som er den laveste forventede kortslutningsstrømmen ved et punkt i nettet. Dette brukes for å sjekke at vern kobler ut som forventet.
Formelen for Ik1pmin avhenger av hvordan måleren fungerer, men generelt måler man:
-
Spenningsfall over ledere: Mål spenningen ved testpunktet uten belastning.
-
Påføring av teststrøm: Kortslut med måleapparatet, typisk Euromaster, og registrer strøm.
-
Beregning:
Ik=UfZnettI_{k} = \frac{U_{f}}{Z_{nett}}Ik=ZnettUfhvor UfU_fUf er fase-spenning, og ZnettZ_{nett}Znett er impedansen fra tavle til testpunkt.
Euromaster har funksjon for kortslutningsmåling (ofte kalt short-circuit test). Typisk prosedyre:
-
Velg TN-nett på menyen.
-
Velg måleområde for kortslutningsstrøm.
-
Koble til mellom fase og jord (for 1-fase test) eller mellom faser (for 3-fase test).
-
Måleren vil beregne Ik1pmin automatisk basert på impedansen den måler.
-
Registrer verdien og sammenlign med vernets minste utløsestrøm.
Merk: Sikkerhet først! Kortslutningstest genererer høy strøm. Sørg for at alle vern er koblet, og følg forskrift for arbeid på spenningsførende anlegg.