I NEK400:2022 står det i punkt 6.5.1.2 (periodisk verifikasjon) at hvor en kurs er overvåket av et strømstyrt jordfeilvarsler/isolasjonsovervåkingsutstyr, er det ikke nødvendig å måle isolasjonsresistansen dersom funksjonen til dette utstyret er korrekt. Gjelder dette også hvis kursen en beskyttet av en jordfeilbryter/jordfeilautomat?
Jeg kjenner ikke til noen avklaringer som omhandler dette temaet, og følgende er mine egne vurderinger.
Siste setning i avsnitt 6.5.1.2 omfatter følgende normative krav: Funksjonen til strømstyrte jordfeilvarslere og isolasjonsovervåkingsutstyr skal verifiseres.
Jeg tenker det er opp til den ansvarlige for den periodiske kontrollen å vurdere muligheten for å verifisere funksjonen til strømstyrte jordfeilvern.
Er man usikker er det nok "smartest" å måle isolasjonsresistansen uansett, for både varslere, overvåkingsutstyr og vern.
Jeg tenker (les synser :-) at det da ikke er nødvendig å måle isolasjonsresistansen på denne kursen ved periodisk kontroll.
Dette forutsetter mulighet for reell verifikasjon (bruk av installasjonstester), og vil variere avhengig av type nettsystem (mest relevant for TN).
Takk for svar.
Det jeg lurte på er om hvis man får verifisert funksjonen til jordfeilbryteren/-automaten og denne er i orden. Tenker du da det er nødvendig å måle isolasjonsresistansen på denne kursen ved periodisk kontroll? Med tanke på at det ikke er nødvendig der det kun er varsling/overvåking?