Hei, Skal montere en ELbillader. Ikke så enkelt å komme seg fra tavle til monteringspunkt. Har tilgang til et K-rør 20mm i nederste etasje som kommer fra tavle. Tenkte å forsøke å trekke 4 eller 6mm2 (PN) ned til takboks eller veggboks for deretter gå med MR flex ut. Skjøte med wago i boks. Tenkte å gå for 1 fas, det er IT nett. Beskytter med 30mA jordfeilautomat. Etter å ha sett litt ser det ut som man trappe ned på PE, muligens til 1,5mm2 eller 2,5mm2? Kan jeg trappe ned på PE leder? Dette vil vært enklere i forbindelse med trekkingen av PN i forlagt K-rør. Muligens jeg overstiger utnyttelse av k-røret ved forsøk på 6mm2? Ellers noen kommentarer til planen?
Beskyttelsesleder/PE kan ha mindre tverrsnitt enn faseleder om avsnitt 543.1.2 i NEK 400:2022 er ivaretatt. Utnyttelsesgrad for 20 mm k-rør avhenger av hvordan røret er lagt.