Hei. I forbindelse med rehab av sikringsskap som er av ukjent og eldre dato ønsker ikke anleggseier overspenningsvern som er ihht NEK 400:2024. Ved å skifte fra UZ til jordfeilautomater gjøres en forbedring, men hvilken norm/standard henvises det til?
Jeg er enig med Olav i at man sterkt bør anbefale overspenningsvern. Får man ikke kunden med på dette skal skiftet av innmat i sikringsskapet samsvarserklæres i henhold til forskriften som gjaldt på installasjonstidspunktet. Før 1991 gjelder FEA/FEB88 (nesten identiske krav), mens FEB91 gjelder fra 1991 til 1999.