Holder på med rehab av sikringsskap. Anlegget er IT, men jeg har et overspenningsværn beregnet for TN. Gjør det noe å bruke denne på IT? eneste forskjell er at det står N på samleskinna som skal legges til jord.
Som alltid når det gjelder spørsmål relatert til valg av rett elektrisk utstyr: Avklar med produsent/leverandør.
Overspenningsvern for IT anlegg skal ha tennapenning på minimum 370 volt mener jeg å huske. Det mest vanlige er vel at det er 385vot. Det du har er mest sannsynlig 275 eller 280 volt
Det står 385V på verna
Burde funke det . 385V SPD kan ta hoved tavle .
jeg har dette :
SPD : Surge Protection. Lyn avleder.
Svært viktig ved luftstrekk i næreheten, både blank og isolert linje. NEK 443
OVR ABB . SPCT Eaton, iPRD Schneider .
IT 230VAC minimum 350V påstemplet vernet.
TN minimum 400*1.1 = 440V minimum
Andre navn : overspenningsvern, lynavleder .
TT-TN : 1.1 * Uf = 250V minst . Overspenning induseres inn på jordnettet fra atmosfæriske utladninger. Lyn er en lysbue som utlader fra en kondensator, mellom skylag og jordklode. Type I, II, II angår plassering, i underfordeling eller hovedfordeling .
Type I : 1.5 kV (elektronikk), finvern . 250V NEK 44C . 443.3.2
Type II : 2.5kV (lys og varme), mellom vern . 300V tennspenning
Type III : 4kV (koblings utstyr, stikk, brytere) grov vern . 320V tennspenning
Type IV (Class I) : 6-25kV (hoved tavle) skal minst ha 5kV avlednings strøm . 350V
Blir ikke helt klok på overspenningsvern, det er så mange forskjellige el. no å velge i
Det jeg har heter SPCT2-385-3+NPE med el.no 167624, dette mener jeg er feil å bruke på 3-fase 230V IT med luftstrekk
Jeg har funnet et Vern på nett som heter SPCT2-385/3 med el.no 1609770 som jeg mener jeg skal ha i stedet fordi det står at det er beregnet for 3-fase 230V IT med luftstrekk.
noen som kan bekrefte dette?