"I boliger er det krav å installere overspenningsvern i tilknytningsskapet (7.2.3.2)
dersom
installasjonen utføres i henhold til nek 399 (7.2.2 - EKOMNETTEIER)
Det skal monteres utstyr som gir lys og/eller lydsignal .....når
overspenningsvernet som er montert i tilknytningsskapet er defekt.
def.
Tilknytningsskap - skap som inneholder tilknytningspunkt
Tilknytningspunkt
- Punkt i et teknisk anlegg hvor det etableres eierskifte på
anleggsdeler, og hvor elektrisk energi og/eller elektronisk
kommunikasjon utveksles.
1.Forstår jeg riktig at tilknytningspunkt er hoved tavle (feks i kjeller sammen med mottaker målere ) eller inntakboks
2. Dette gjelder bare nybygde installasjoner? hvordan skal jeg forstå punkt 7.2.2 har?
Nye installasjoner hvor det erklæres samsvar med NEK 400:2022 skal også ivareta NEK 399:2022, ref. avsnitt 309 i NEK 400:2022.
Overspenningsvern skal plasseres i tilknytningsskapet i henhold til avsnitt 6.11.4.6 i NEK 399:2022. Avsnitt 823.534.302 i NEK 400:2022 krever akustisk og/eller visuelt signal i boligens sikringsskap, når overspenningsvernet ikke lenger gir beskyttelse (varsel om at defekt(e) “overspenningspatron(er)” må skiftes).
Takk for svar, for å være sikker spør jeg om dette kun gjelder “Tilknytningsskap”? Boligens sikringsskap er ikke et tilknytningspunkt/ tilknytningsskap? Det er mange som begynner å installere dette systemet i alle fordelingsskapet, det er til og med nyttig, men ikke nødvendig etter NEK…
Kan man anse etasjefordelere som et "tilknytningsskap" i nybygg boligblokker.
Når overspenningsvernet sitter i etasjefordeleren, skal det fortsatt varsles med akustisk eller visuelt i sikringsskapet inne i leiligheten for defekt overspenningsvern?