PFSP som stiger til underfordeling

Hei. Skal etablere en underfordeling med ca 100m mellom hovedfordeling og underfordelingen.

Om vi bruker PFSP til underfordelingen, er det da krav om at den skal jordfeilovervåkes, eller ha jordfeilbryter?

Det er snakk i IT nett og underfordeling på 32A.

Kan vi f.eks bruke en 100mA jordfeilbryter på stigeledningen for å unngå unødvendig utløsing på stigesikring om vi har 30mA jordfeilautomater i alle kurser på underfordelingen?

Ja, alle punktene må være oppfylt (se avsnitt 411.6.4 i NEK 400:2018).

Normen krever utkobling av 2. jordfeil. Om dette ikke kan sikres/dokumenteres med overstrømsvern må det installeres jordfeilvern.

For hovedkurser gjelder avsnitt 411.6.4 i NEK 400:2018, og dette medfører krav til:- Berøringsspenning ved 1. jordfeil mindre enn 50 V,

- isolasjonsovervåking,- utkobling av 2. jordfeil.Alternativt kan det sikres utkobling av 1. jordfeil, med jordfeilvern som har In på 0,5 mA pr. kVA trafoytelse.

Ved bruk av jordfeilvern for å sikre utkobling av 2. jordfeil anbefaler normen In begrenset til 300 mA.

Må alle punktene være oppfylt eller betyr det at dersom du dokumenterer jordelektrode og berøringspenning under 50V må du allikevel ha isolasjonsovervåking.

Du må vite overgangsmotstanden til jord og bruke en jordfeilbryter med en mA-verdi som er lav nok til å sørge for at du får utkobling før forventet berøringsspenning overstiger 50 v. Dette står veldig godt forklart i montørhåndboken.

Om du setter 100 mA foran så kan det være lurt å velge en selektiv jordfeilbryter.

Hvorfor jordfeilbryter på hovedkursen dersom du dokumenterer berøringsspenning under 50V i underfordelingen?