UPS som nødstrøm

Hei!

Jobber med en skoleprosjektering, og det dukker opp et spørsmål.

Jeg ønsker å prosjektere et bygg med en gruppe 2-fordeling på korrekt måte.
Anlegget skal driftes i tre timer etter nettbortfall, for så å eventuelt opphøre. Jeg ønsker ikke å bruke generator på nødforsyningen.

I veiledning til FEL§31 står det

"Separate «uavhengige» tilførsler fra den normale forsyningen anses ikke som egnet til nødstrømkilde."

NEK400 710.302.2.2.103 står det

"Én enkelt feil skal ikke medføre totalt avbrudd i strømforsyningen til medisinske områder gruppe 2."

Kan en UPS med driftstid 3 timer, som lades via kurs fra hovedtavlen, klassifiseres som godkjent nødstrømsforsyning?

Kan jeg galvanisk skille UPS sekundærside fra ladesiden, og på den måten innfri?

Kan jeg gjøre andre risikovurderinger for å innfri?

Takker for svar!

Ja, en UPS kan brukes som nødstrømskilde for medisinske områder i gruppe 2, men kun under visse forutsetninger. I henhold til NEK 400-7-710.559.101 og 710.512.2.3.1 må den være pålitelig, kunne overta last automatisk og umiddelbart ved strømbrudd, og ha tilstrekkelig kapasitet til å opprettholde drift i minst den tiden som kreves i risikoanalysen – i dette tilfellet 3 timer. I tillegg må UPS-en være elektrisk adskilt fra normalforsyningen, vanligvis ved hjelp av galvanisk skille, for å oppfylle kravet om at én enkelt feil ikke skal medføre totalt bortfall av strøm