Krav 2 og elbillading

Hei , har et spørmål rundt dette med krav 2 (i2>iz)

gjelder dette kravet for fast instalasjon ?

TFXP med 2,5mm2 har en strømføringsevne på 23A forlagt etter A1 (3fas TN-400V)

denne tenkte jeg å sikre med 16A og justere lader til å maks trekke 12-13A dette mener da jeg er godt innenfor kabelens strømførings evne, og jeg ser ingen mulighet for at strømtrekket skal overskride dette. men om krav 2 skal følgest her så vil jo det bety at

i2 = 23,2A og Iz=23A.

dette vil da altså ikke oppfylle krav 2. da blir vel eneste løsningen å gå ned til en 13A automat og dermed videre senke Ib.

nå vet ikke jeg om noen 4polte/3+N automater med redusert I2 verdi , men kom gjerne med forslag.

det er snakk om en halvmeter kabelen er forlagt i A1 her.. fra sikringskap og opp til mørkeloft, resten er forlagt på vegg ute altså "C"

En ladeinstallasjon er ikke å anse som en fast last.

Hvilke vernkarakteristikker som finnes for 4polte/3+N automater må du sjekke med aktuelle leverandører.

For øvrig gjelder A2 for kabel forlagt i isolert vegg (Iz = 22 A).

Selv ikke når Ladeboksen begrenser ladestrømmen er det å beregne som en "fast last" ? det må jo en intern feil / feil innstilling av lader til for at strømmen noen gang skal komme over 16A

er vel A1 som gjelder om kabelen går rett igjennom isolasjonen og ikke i rør?

mulig det må sikrest med 13A , vil trossalt forsatt få grei ladehastighet ved 10A.

Reduserte I2 automater ser ut som det får det meste er begrenset til 1+N automater men må kikke litt mer :)

Nei, en ladeboks er uansett ikke å regne som fast last.

Men ja, ved kabel rett i isolasjon gjelder A1 (men rør bør benyttes).